2012. május 26., szombat

Grafomotoros fejlesztés - mi így csináljuk

Mivel a lányok koraszülöttek voltak és én nem elégedtem meg a kórház biztosította öt perces fejlődési neurológia kontrollal, ahol gyakorlatilag kérdezni sem lehetett, mert láthatóan alig várták, hogy kituszkolhassanak az ajtón, a lányok kb. nyolc hetes korában megkezdtük a Dévény terápiát, majd kiegészítésként a Gézengúz Alapítványhoz jártunk gyógytornászhoz.
Hamar kiderült, hogy Dorkának gondjai vannak a kéz-szem koordinációval és ez a mai napig problémát okoz nála.
Ráadásul nagyon sokáig mindent a szájába véve szeretett megismerni, így a gyöngyfűzés, pötyi nagyon sokáig nem jöhetett szóba fejlesztő játékként.
Nagyon sokat tépkedtünk különböző anyagokat (csomagolópapír, írólap, alufólia) persze itt is résen kellett lenni, hogy ne kerüljön a szájába belőle.
A csippentő mozgás gyakorlásához csokis puffasztott rizst vettünk és azt pakolgattuk egyik bögréből, edénykéből a másikba, itt nem volt gond, ha a játékos gyakorlás végére elfogyott a "fejlesztő eszköz".
Szigorú felügyelet mellett gyurmáztunk sokat. Próbáltunk gömbölyíteni, sodorni. Nyáron homokoztunk, gyúrtuk/tapasztottuk a vizes homokot. Vastag zsírkrétával firkáltunk nagy kiterített csomagolópapírra.
Most, hogy az új törvény miatt nagyon úgy néz ki, hogy már csak egy ovis évük maradt, ismét nekifeküdtünk a fejlesztésnek, az ovis logopédus segítségével.

Először is fontos a kézfej és az ujjak izmainak edzése:
- ujjtornával és ujjkiszámolósokkal ( ehhez segítségünkre van a Hüvelykujjam c. könyv)
- mindennapi tevékenységek (gombolás, cipőfűzés, tépés, csipeszelés)

Tapintásos tapasztalatszerzéssel fejlesztjük a formaérzékelést
- ki kell találnia mit rajzolunk a hátára, hol és mivel érintettük meg (ujj, tenyér, ököl)
- tapogatós játék (takaró alá nyúlva kell kitalálni mit rejtettünk el)
- hideg-meleg érzékeltetése

Alakállandóság fejlesztése:
- egy-egy formát körberajzolunk, majd kitöltjük (festéssel, színezéssel, tépéssel-ragasztással)
- alapformák szerint osztályozunk tárgyakat (ajtó-téglalap, óra-kör)
- ritmikus sorok kirakása a tanult formákból

Figyelem fejlesztése:
- keress pl. négyzet alakú dolgokat a szobában
- válogatások (szín, méret, forma szerint)
- két tárgy közötti különbség megfigyelése
- mi változott (tárgy hiányának felismerése)
- memóriakártya


Irányok differenciálása, téri tájékozódás, testséma fejlesztése
Ezt az alapozó terápián heti kétszer gyakorolják a lányok, ahol a nagymozgásokat is fejlesztik. Itthon Szabó Borbála: Mozdulj rá! c. könyvét használjuk, amit mindhárman nagyon élveznek. A testséma fejlesztéséhez segítségünkre van az Ez volnék én? c. feladatgyűjtemény.

Ezek után jön majd a betűelemek elsajátítása, de ezzel még nem sietünk.
Az elsajátítás fokozatai:
- a tanulandó elem követése a földön (járással, labdagurítással, autó vezetésével)
- a betűelemet mozgással is megalkotjuk
- táblára v. papírra rajzolt elem átírása
- íráselem érzékelése: gyurmából, fonalból készült elem végigtapogatása
- végül a betűelem átírása papírra


A logopédia felmérésen Dorkának nehezen ment az a feladat, amikor 3-4 összefüggő kép alapján kellett egy történetet elmesélni és a képek helyes sorrendjét meghatározni. Ezért most a mindennapi életben is többet beszélgetünk az összefüggésekről és használjuk Bocsák Veronika: Tollforgató c. könyvét. Témába vágó könyv még ez is. 

A helyes ceruzatartással szerencsére nincsen gondja Dorkának, de a könnyebb ceruzahasználat miatt a ceruzákat és a zsírkrétákat is lecseréltük háromszögletűre. Van belőle vastagabb és vékonyabb készletünk is.

Itt rengeteg klassz fejlesztő/foglalkoztató füzet található a hasonló problémákkal küzdő gyerkőcöknek.
Mivel Dorkának beszédhibája is van - szeptembertől logopédushoz is fogunk járni - ezért mindenképpen olyan iskolát fogunk választani neki, ahol a Meixner Ildikó féle könyvből tanulnak majd olvasni.

A 'foglalkozások' mellett sokat vagyunk a szabadban, futkosnak, hintáznak (egyensúly fejlesztés), saraznak, bicajt tekernek, jól érzik magukat. Szerencsére a fejlesztést is sikerült úgy beépíteni az életünkbe, hogy nem érzi Dorka sem tehernek, szereti csinálni.



A bejegyzés megírásához felhasznált források:
Jankó István: A szem-kéz koordináció fejlesztése
Magyar Fejlesztőpedagógusok és Gyógypedagógusok Nemzetközi Szakmai Egyesülete fejlesztési segédletek


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése